Chokladtryffeltårta(kaka) med banan.

Att jag gillar kombinationen choklad och banan är verkligen inget konstigt, då banan är en av de bästa frukterna och choklad är min bästis.
Idag blev jag otroligt sugen på något chokladigt. Tankarna rullade kring fondant, mousse, chokladbollar och när jag bläddrade i en av mina chokladböcker hittade jag chokladtryffeltårta och den blev det, fast jag hade i banan också och råsocker istället för vanligt. Mums säger jag!

Detta får också bli mitt bidrag till Månadens Sötsak hos SötaSaker.

200 g mörk choklad,
200 g smör
4 ägg
2 dl (rå)socker
2 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
2 bananer

Smält smör och choklad på svag värme. Vispa ägg och socker poröst.
Sikta i mjöl och bakpulver, och vänd sedan ner äggvispet.
Dela bananerna på längden, skiva och vänd ner i chokladsmeten.
Smörj och bröa (eller vad ni vill) en form med löstagbar kant och häll i smeten.
200 graders varm ugn, 12-15 min (16 i min ugn).




Nej, nu gjorde jag ju förstås inte detta som efterrätt, men jag (bland en hel del andra) tackar aldrig nej till choklad efter maten. Det (och frukost) är en av världens bästa saker!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0