Vinbärsmousse på kladdkaka.

Exakt, det kan ju inte bli bättre.
Tur för mig att min mor fick en vinbärsbuske när hon köpte hus, för jag gillar vinbär, och allra mest de röda. Jag var där och plockade ett gäng, och skulle göra gelé men det har inte blivit av än. Sen så kom jag på att röd (rosa) vinbärsmousse borde vara grymt gott, och där hade jag ju inte fel.
När den sedan intogs på en kladdkakemuffins med vit choklad i så var det nästan så att jag dog lite av lycka.




Alldeles underbart sötsyrligt.


Vinbärsmousse till 12 cupcakes

1,5 gelatinblad (borde nog ökas aningen)
200 g röda vinbär
0,5 dl socker
Nästan 1 äggvita
1 msk socker

Blötlägg gelatinbladen ca 5 min i kallt vatten.
Mixa jordgubbar och socker, passera genom en sil.
Ta upp gelatinbladen och smält i en kastrull tillsammans med lite av vinbären.
Vispa grädden.
Vispa äggvitan och 1 msk socker till maräng.
Blanda ner gelatinet i resten av vinbären, och blanda sedan ihop med grädden.
Vänd ner marängen och ställ kallt.


Här insåg jag att moussen var lite för lös.
Här har också min treochetthalvtåring skött dekoreringen.

 

 

Och färgen är ju väldigt passande då temat på Månadens Sötsak är just rosa.


 

 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0